De laaste loodjes...

13 november 2010 - Melbourne, Australië

Hallo allemaal,

 

Hier dan een week later dan gepland weer een update. Afgelopen 2 weken waren erg druk maar het einde komt in zicht.

 

Afgelopen woensdag een week geleden, had ik mijn laaste tussentijdse test. Deze van het vak international politics. Het waren 60 meerkeuzevragen die ik in 60 minuten moest beantwoorden. Het lukte wel aardig maar heb nog geen cijfer terug. Na het tentamen ben ik begonnen aan het werken aan mijn 2 essays. Die moe(s)t ik gisteren en aanstaande maandag inleveren. Bij de eerste, voor het vak international politics, kon ik kiezen uit 10 onderwerpen. Ik heb het volgende onderwerp gekozen: ‘Analyse one case of great power diplomacy during a crisis. To what extent did it follow the rules of effective diplomacy?’ Ik heb in deze vraag gekozen voor de case van de Yom Kippur Oorlog en de diplomatie van de Soviets met de Amerkanen in deze oorlog. Ik ben daar de afgelopen week ongeveer 4 dagen voor naar de bibliotheek in de stad geweest om eraan te werken. Het is uiteindelijk wel redelijk gelukt, al zullen er nog wel wat spelfouten instaan. Als iemand het wil bekijken: http://www.esnips.com/web/essaywillemjankoert. Als je op de deze link klikt: scroll naar beneden en daar zie je onder het kopje ‘files’ het bestand staan. Klik op de titel en het wordt geopend. Daarna bovenin op ‘volledig scherm’ klikken om het goed te kunnen lezen.


Nadat ik dit essay had ingeleverd, ben ik verdergegaan aan mijn tweede essay. Dat heb ik bijna af en hoop ik as. maandag in te leveren. Dinsdag heb ik mijn eerste van de twee tentamens. Na dat tentamen heb ik bijna een week de tijd om te leren voor het tweede tentamen van maandag over een week. Dat is dan direct het laatste wat ik hier hoef te doen voor de universiteit hier. Daarna heb ik vakantie!! Ik ben dan nog een week in Melbourne, in deze week ga ik uitzoeken wat ik allemaal ga doen op de reis door Australië waar ik de week daarna aan begin. Daar zal ik de volgende keer meer over vertellen.

 

Naast leren en essays maken waren er ook nog wat activiteiten de afgelopen twee weken. Vorige week vrijdag was er een ‘farewell’ party. Iedereen kreeg een certificaat dat hij of zij in Melbourne gestudeerd had en daarna werd er feestgevierd. Ook ben ik afgelopen weken nog naar CU geweest. Vandaag ben ik met hen naar Phillip Island geweest. Ik was daar al eens geweest, maar ik wilde gewoon een dagje weg omdat ik het leren nu na een week wel zat ben.  

 

Wat ik trouwens als een van de vreemdste dingen heb ervaren deze reis is de naam. Ik heb opgemerkt dat je roepnaam eigenlijk maar gewoon een verzinsel is en nergens officieel erkend wordt. Op alle papieren van de universiteit staat ‘Willem Jacobus Adriaan Koert’ i.p.v. Willem-Jan. (Op de meeste papieren past het trouwens geeneens en stopt het halverwege de laaste naam.) Op de paper die op internet staat (zie link hierboven), staat daarom ook gewoon mijn eerste doopnaam, Willem. Wel erg appart maar ja. Als je dus zou willen, zou je zomaar je roepnaam kunnen veranderen...

 

Het weer is hier trouwens steeds beter aan het worden. Afgelopen week was het ongeveer elke dag tussen de 24 en 30 graden, heb dan ook voor het eerst een korte broek aangehad. Vandaag toen we naar Phillip Island gingen, regende het echter de hele dag heel hard. We hebben dus wat binnendingen gedaan zoals de een chocolade fabriek en een centrum vanwaar je zeeleeuwen kon zien.

 

Dit was het dan voor deze keer. Ik heb nog wat foto’s van de universiteit, mijn appartement en de chocolade fabriek geupload. Ik hoop over anderhalve week, wanneer ik klaar ben met alles, weer een bericht te schrijven en dan vertel ik waar ik heen ga tijdens het reizen en wat ik daar allemaal ga doen,


Groeten,
Willem-Jan   

 

Foto’s

2 Reacties

  1. Joke en Jaap:
    13 november 2010
    Willen-Jan,
    De weken vliegen, ook voor jou, zeker als je hard moet werken. Gezien de onderwerpen die je moet behandelen is het best de moeite waard dat je je daarin vastbijt en daar ook nog een behoorlijk resultaat bij neer moet zetten, complimenten!!
    Daarnaast speelt het hele sociale leven rond de studie een belangrijke rol begrijp ik wel. Dat is ook voor je persoonlijke ontwikkeling best goed.
    Je ouders zullen een super-ontwikkeld kind terug krijgen, die je niet zomaar uit de weg kan gaan....
    Je vader komt over 3 weken, dus Joke zal je moeder moeten ondersteunen gedurende die tijd, ik heb al gezegd, je kan wel intern gaan bij Anne-Marie.
    Wij gaan a.s. maandag een week naar Cyprus voor een korte winter-break, het is er nog prima weer.
    Vanavond naar Buurvr. v.d. Boogert haar verjaardag, zij wordt zondag 90 jaar!!.
    Nog een goede tijd die nog rest, geniet er maximaal van, wie weet geeft Sinterklaas nog een zakje extra geld mee met je Vader..........
    Joke en Jaap
  2. Ard:
    19 november 2010
    Willem-Jan,
    Fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Ton is al lekker bezig om de reis samen met je vader voor te bereiden. Ook de familie van Ton verheugen zich op onze komst en we zijn zelfs al uitgenodigd voor een kerstzangdienst op dv 18-12. We zien wel of we dit allemaal kunnen halen. We hopen je dan ook snel te gaan zien in Sydney en samen met je vader de reis voort te zetten ! Het zal wel vreemd zijn mooi zomerweer met de kerst !

    Groeten,
    Ton en Dineke van der Linden